הוצאת צו ניהול עיזבון

מנהל עיזבון מטעם הרשם לענייני ירושה יכול לאתר יורשים, לפרוע את חובותיו של המוריש ולהסדיר את חלוקת הנכסים שלו בין היורשים החוקיים. עם זאת, לא רבים יודעים כיצד מוציאים צו ניהול עיזבון ומה עושים על מנת לדאוג לניהול תקין של התהליך
עיזבון מייצג את סך הרכוש והחובות שהיו לאדם כאשר הוא הולך לעולמו. לפי חוק הירושה, רק כספים שיש לשלם לפי חוזה ביטוח, חברות בקרן פנסיה או השתתפות בקופת תגמולים אינם נכללים במסגרת העיזבון. המשמעות בפועל היא שאת העיזבון אפשר גם לחלק בין יורשי הנפטר – אך שחשוב להיצמד להוראות בצוואה שהוא משאיר. במידה והנפטר לא השאיר צוואה, את העיזבון מחלקים בהתאם לחוק הירושה.

מתי ממנים מנהל עיזבון?

השאלה המתבקשת היא מה עושה כאשר רוצים להוציא צו ניהול עיזבון ולמי אפשר לפנות. ראשית, חשוב לציין שמבחינת תזמון ניתן לפנות לרשם הירושה או לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש מינוי מנהל עיזבון בשני מקרים: או לפני ואחרי קבלת צו ירושה או לפני ואחרי קבלת צו קיום צוואה. במילים אחרות, החוק מאפשר גמישות מסוימת בכל הנוגע למינוי איש מקצוע שינהל את העיזבון מתוקף החוק ומטעם בני המשפחה.
שנית, התפקיד של מנהל עיזבון הוא לכנס את הנכסים ולשלם את החובות או לחלק את יתרתם בין היורשים. כאן מה שצריך לזכור הוא שייתכן והמוריש בצוואה כבר הורה על מינוי של מנהל עיזבון ועל זהותו, גם אם בני המשפחה והקרובים לא מודעים לכך. לכן חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בעת דילמה או התלבטות. 

תהליך הבקשה והוצאת הצו לניהול עיזבון

יורש או זוכה בצוואה יכול לבקש מנהל עיזבון זמני. במקרים אלו התפקיד של מנהל העיזבון הזמני הוא לשמור על נכסי העיזבון ולדאוג שהם לא יחולקו באופן שחורג מהנחיות המוריש, מהצוואה או מהוראות החוק. יתרה על כך, את המינוי של מנהל העיזבון הזמני אפשר כאמור לדרוש גם לפני קבלת צו ירושה או צו קיום צוואה. 
מבחינת הפרוצדורה עצמה, יש מספר שלבים שעליהם צריך להקפיד על מנת להוציא צו ניהול עיזבון ולמנות את מנהל העיזבון לפי החוק:

הגשת בקשה לרשם לענייני ירושה

פניה אל משרדי הרשם לענייני ירושה או באמצעות הדואר 
במקרים שבהם הבקשה היא לא בהסכמת כל היורשים – הגשת בקשה לבית משפט לענייני משפחה באזור מגוריו של המוריש
כמו כן, את הבקשה עצמה חייבים להגיש בשלושה עותקים ויש לצרף אליה הסכמה חתומה של האדם שמוצע להיות מנהל עיזבון והסכמה בכתב של היורשים. בנוסף, החוק מחייב לצרף לבקשה מסמך עם נימוקים לבקשה למינוי של מנהל העיזבון.

בחירת שירותי ניהול עיזבון

הוצאת צו ניהול עיזבון יכולה כאמור להיות חלק מתהליך מתסכל עבור בני המשפחה והיורשים החוקיים. אם רוצים למנוע עוגמת נפש ובזבוז זמן, מה שכדאי לעשות הוא לבחור מלכתחילה שירותי ניהול ברמה גבוהה. את שירותי הניהול של העיזבון בוחרים לפי רמת המקצועיות של עורכי הדין המטפלים בנושא ועל פי הרקע והניסיון שלהם. במידה ולא בטוחים למי לפנות, מה שצריך לעשות הוא להשוות בין נותני השירותים הרלוונטיים לפי המלצות.
אפשר לקבל המלצות מחברים, קרובים ובני משפחה אחרים שכבר השתמשו בשירותי ניהול עיזבון והיו מרוצים מהם. לבסוף, כל שנותר הוא לפגוש את עורכי הדין שמוסמכים לקחת על עצמם את התפקיד. פגישה אישית תעזור לבדוק את הכימיה בין הצדדים ולתכנן את התהליך הנכון להוצאת הצו ויישומו.
 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת