כיצד משפיעים גירושין על אנשים מבוגרים?

רוב המשפחות העומדות לפני פתיחת הליכי גירושין אינן לוקחות בחשבון את הנזק ההיקפי. בעוד לא ניתן להתעלם מההשפעה של הפרידה על הילדים, על הסביבה ואפילו על השכנים והחברים, לעיתים דווקא ההורים הקשישים הם אלו שנשכחים. הסיבה לכך היא בעיקר חוסר הבנת המצב המנטאלי בו נמצאים קשישים והורים בגיל הזהב. בין אם מדובר על קשישים במצב בריאותי תקין או לקוי, הביטחון המשפחתי הוא זה שמספק עבורם מוטיבציה מרכזית. מהבחינה הזו, ההשפעה של גירושין על אנשים מבוגרים היא מיידית, ועשויה להיות שלילית.
ניתן למצוא לא מעט מחקרים אקדמיים אשר עוסקים באופן בו משפיעות פרידות על קשישים ואנשים מבוגרים. כאן המקום להבחין בין פרידות המתבצעות בין שני אנשים מבוגרים, לבין פרידות אשר נערכות במעגל השני או השלישי. בעוד שני אנשים מבוגרים רשאים להחליט בכל שלב של חייהם על פרידה ויציאה לדרך חדשה, גירושין בקרב הילדים או אפילו בני משפחה רחוקים לא תמיד נבחנים בסבלנות.





מבחינה פסיכולוגית, קשישים חוששים מפרידה של בני משפחה משום שהמהלך מערער את היציבות והאיזון שלהם. קשישים אשר רגילים למסגרת מסוימת עלולים להתקשות להתרגל למסגרת חדשה, בעיקר כאשר היא אינה מערבת אנשים מוכרים. במילים אחרות, בני גיל הזהב משקיעים משאבים ואנרגיות במשפחה, ולאחר מספר שנים עשויים למצוא את עצמם נאלצים להתרגל לאנשים חדשים. זהו תהליך מורכב מבחינה אישית, ולא כל הקשישים יודעים כיצד להתמודד איתו.

כך תכינו את הקשיש אל הפרידה הצפויה

יצירת מודעות לכך שפרידה בין בני משפחה משפיעה על קשישים היא הצעד הראשון בדרך לשיפור הבעיה. לא כדאי להתעלם מהתחושות של ההורים, גם אם הם כבר קשישים, ולא תמיד מצליחים לעקוב אחר השינויים בהרגלי החיים של המשפחה. לאחר מכן כדאי לאמץ מספר שיטות וטיפים, אשר יבטיחו תקופת הסתגלות קצרה יותר עבור הגירושין:
-          ניהול שיחות אישיות והחלפת חוויות
-          שמירה ככל האפשר על מסגרת רגילה של ביקורים
-          התייעצות עם גורמים מקצועיים כגון מטפלים סיעודיים, פסיכולוגים או רופאים אשר עשויים להקל על הקשיש
-          התחשבות בצרכיו של הקשיש והתאזרות בסבלנות עד תום ההלם הראשוני
לא כל האנשים המבוגרים מתייחסים בצורה דומה אל פרידות בתוך המשפחה. לא מעט קשישים מכירים את הנושא מקרוב ואפילו חוו אותו, לעומת אחרים המעדיפים את טובתו של בן משפחה קרוב על פני מערכת יחסים רומנטית עם מישהו אחר. כדאי להכיר את התכונות של הקשיש ולהתייחס אליו בתור אדם עצמאי טרם ההודעה על הפרידה, אך לשמור על עירנות, ולבדוק האם מתעוררות בעיות בריאותיות הדורשות מעורבות של איש מקצוע.
לסיכום, גירושין משפיעים על כל מי שמעורב בהם בצורה ישירה או עקיפה. בין היתר, הם באים לידי ביטוי גם בתחושת הביטחון של אנשים מבוגרים, ולכן כדאי להתייחס לכך בכובד ראש.
 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת