טיפים להסכם הורות משותפת

השאלה איך עורכים הסכם הורות משותפת רלוונטית להמון גברים ונשים שרוצים להביא ביחד ילד. במאמר הבא נענה על השאלות הנפוצות ונביא טיפים שיכולים להיות יעילים ומרגיעים
הסכם הורות משותפת נועד על מנת לעזור לגברים ולנשים להביא ילד בלי להיות נשואים. יותר ויותר אנשים בוחרים כיום להימנע מהמסגרת המסורתית של הנישואין, אך הם לא רוצים לוותר על האפשרות של גידול ילד ביחד.

מה צריך להיות בתוך ההסכם?

בראש ובראשונה, הטיפ הכי חשוב הוא לדעת מה אמור לכלול ההסכם ומה לא צריך להיות בו. כך למשל צריך להביא בחשבון שההסכם נועד לתת לפרטים שמבקשים להתקשר יחד על מנת להביא לעולם ילד משותף את התנאים הכי טובים לכך. מנגד, ההסכם אינו מחליף נישואין והוא ממלא פונקציות אחרות לגמרי.
במילים אחרות, הסכם הורות משותפת אמור להגדיר את יחסי ההורים ואת יחסי המשפחה סביב נושא ההורות – אך לא סביב הקשר הזוגי. כתוצאה מכך, הדגש בהסכם הוא על האופן שבו ההורים מחליטים כיצד לגדל את הילד ואיך ליישב סכסוכים פוטנציאליים. בין היתר, הסכסוכים שאליהם אפשר וצריך להתייחס במסגרת ההסכם נעים סביב נושאים כגון:
  • משמורת על     הילדים
  • דמי מזונות
  • הסדרי ראייה
  • ברית מילה/בריתה,     בר/בת מצווה
  • שם הילד/ה
מלבד האמור לעיל, כדאי לדעת שההסכם יכול להיערך בכל שלב מהרגע שבו הזוג מקבל את ההחלטה להביא ילד לעולם. כאן הטיפ הוא כמובן להגיע להסכמה משותפת בעל פה ולאחר מכן לבטא אותה בכתב, אך גם להתייעץ עם אנשי המקצוע כדי לנסח הסכם שיהיה קביל מבחינה משפטית.

כך נותנים תוקף להסכם

אי אפשר לתת טיפים עבור עריכת הסכם הורות משותפת בלי לציין כיצד נותנים לו תוקף. בין היתר, כדאי לדעת שמדובר על חוזה לכל דבר ועניין ולכן יש לו תוקף חוזי בהיבט של הצהרת הכוונות בין הצדדים החתומים עליו. בהמשך, מומלץ לקחת בחשבון את העובדה שההסכם מחייב את הצדדים מהרגע שבו הם חותמים עליו – אך רק במידה וזה נעשה מרצונם החופשי.
הטיפ כאן הוא לא להתבייש להביא עורכי דין שיהיו נוכחים במעמד החתימה על הסכם הורות משותפת. כאשר עורכי דין נמצאים בחדר ומוודאים שהחתימה על ההסכם היא מרצונם החופשי של ההורים, יש פחות סיכוי לכך שאחד הצדדים יוכל לבטל אותו.
כל מה שההסכם צריך לכלול
עוד טיפ טוב מתייחס למה שצריך לכלול בתוך הסכם הורות משותפת אם רוצים למנוע מחלוקות ועוגמת נפש. בהקשר הזה, יש כמה נושאים שהם חלק בלתי נפרד מכל הסכם ובלי קשר לאופי ולמהות של מערכת היחסים בין בני הזוג:
א. הצהרות הורים ותכנון הריון – מומלץ שההורים יצהירו במסגרת ההסכם שהם לא מקיימים מערכות יחסים נוספות וזאת על מנת למנוע עניין של ויכוחים סביב הילד. בהמשך, אפשר גם להקדיש סעיפים בהסכם עבור מה שנוגע לתכנון של ההריון עצמו.
ב. חלוקת אחריות הורית – העניין של אחריות הורית מרכיב את ההסכם וקובע מה נמצא תחת תחום האחריות של כל אחד מבני הזוג. כאן, הטיפ הוא להחליט האם יש אחריות הורית משותפת, מאיזה שלב בחיי הילד היא מתחילה וכן הלאה.
ג. מזונות – כדאי כאמור לקבוע גם התייחסות לדמי המזונות. זה אולי לא נעים, אך חיוני בשלבים מאוחרים.
יתרה על כך, הסכם מן הסוג הזה עשוי להיות הפתרון היחיד שקביל מבחינה משפטית עבור הורים שרוצים לגדל ילד יחד כאשר הם נשואים בשנית, ידועים בציבור, חד מיניים או מכרים בלבד.
 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת