מהם דמי המזונות במשמורת משותפת?

הורות משותפת שנשענת על עקרונות נכונים יכולה להציב את טובת הילד בראש סדר העדיפויות. יחד עם זאת, גם במקרים כאלה כדאי לדעת מהם דמי המזונות ולהקפיד לשלם אותם כסדרם על מנת שההסדר של המשמורת ישיג את מטרתו
המטרה של משמורת משותפת היא לאפשר לילדים לבלות זמן כמה שיותר שווה עם ההורים שלהם. כאשר בני זוג מחליטים לפרק את התא המשפחתי ולהתגרש, עליהם גם לקבוע את אופי המשמורת ולהכריע בסוגיות של סידורי הלינה ומקום המגורים. אם בני הזוג מגיעים להסכמה חופשית מרצונם החופשי, בהחלט ייתכן שהסדר של משמורת משותפת יהיה זה שיציב את טובת הילד בראש סדר העדיפויות.
הבעיה היא שגם להסדר מהסוג של משמורת משותפת יש תנאים מוקדמים. עוד לפני שבוחנים את ההיתכנות מבחינה משפטית, ההורים עצמם חייבים לגלות תקשורת טובה וכדאי שמקום המגורים שלהם יהיה קרוב אחד לשני. בנוסף, בית המשפט מורה על משמורת משותפת רק אם שני ההורים מכירים בחשיבות הקשר של הילד עם ההורה האחר ואם תשלום מזונות הילדים משולם כסדרו.

פרמטרים שמשפיעים על דמי המזונות

תשלום דמי מזונות שמשולם כסדרו מהווה כאמור תנאי לכך שבית המשפט יכיר בהסדר של משמורת משותפת וייתן לו תוקף של פסק דין. אם ההורים עצמם רוצים להגדיל את הסיכוי להשיג את המטרה הזו, עליהם לדעת מהם הפרמטרים שמשפיעים על דמי המזונות:
א. גיל הילדים – דמי מזונות נקבעים לפי גיל הילדים. ההבדל העיקרי הוא בין ילדים מתחת לגיל 6 לבין ילדים מעל גיל 6 והפערים יכולים להגיע לעשרות אחוזים.
ב. יחס ההכנסות מכל המקורות – בקביעת דמי מזונות במשמורת משותפת נדרש בית המשפט להתייחס להכנסות מכל המקורות. כאשר בית המשפט מביא בחשבון את ההכנסות מכל המקורות, קל לו יותר לקבוע דמי מזונות שבהם בני הזוג יצליחו לעמוד כדי לשמור על המשמורת המשותפת.
ג. חלוקת זמני השהות – בגילאי 6-15 ההורים הם בעלי אחריות שווה מבחינת הדין. כאשר בית המשפט בוחן את חלוקת זמני השהות, הוא גם יכול לקבוע באיזה אופן לחלק את דמי המזונות בין הצדדים.

מה ההבדל בין בתי המשפט ובתי הדין הרבניים?

הערכאה שבה נקבעים דמי המזונות עם או בלי קשר להסכם של משמורת משותפת יכולה להיות או בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במקרים של מזונות עד גיל 6, יש בבתי המשפט לענייני משפחה התייחסות לשכר האב ולזמני השהות – אבל במזונות אחרי גיל 6 ההלכה החדשה קובעת התייחסות לשכר של שני ההורים. לעומת זאת, בבתי דין רבני אין התייחסות לשכר האם בקביעת דמי מזונות עד גיל 6 וגם אין התייחסות לשכר הזה בקביעת מזונות אחרי גיל 6.
הדבר החשוב ביותר הוא לבצע את מרוץ הסמכויות באופן שעולה בקנה אחד עם טובת הילד. היות ובמקרים שבהם ההורים מעוניינים במשמורת משותפת יש בכל מקרה הסכמה מסוימת על הערכאה שבה דנים בעניין, אפשר גם להתייעץ עם אנשי מקצוע. עורך דין שמכיר מקרוב את פסקי הדין הרלוונטיים יכול לעזור גם להורים וגם לילדים ולסייע להם להתכונן אל דמי המזונות.
לבסוף, מזונות ניתנים עבור הילדים כאשר ההורים כבר לא נשואים או במידה והאב חי עם אישה אחרת שהיא איננה אמו. עם זאת, זהו נושא ששנוי במחלוקת ועשוי להיות לזה ביטוי גם במקרים של קביעת הסכם משמורת משותפת. בגלל זה צריך להתייעץ עם אנשי מקצוע ולערב אותם כמה שיותר מוקדם.
 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת