איך מתמודדים נכון עם ניכור הורי?

ילד שמתנכר לאחד ההורים שלו בגלל הליך גירושין דורש התמודדות רחבה בכמה מישורים מקבילים. במאמר הבא נציג את אופן ההתמודדות הנכון עבור ההורה המנוכר ונבין מה זה אומר בפועל
תסמונת הניכור ההורי היא תופעה רחבה מכפי שנהוג לחשוב. למרות שהרבה הורים בהליכי גירושין סובלים ממנה, הם מתביישים לדבר עליה עם אנשי מקצוע. כתוצאה מכך, גם הורים שפוגשים בממדי התסמונת בפעם הראשונה עלולים להרגיש מובכים וחסרי ביטחון. אבל האמת היא שבמובן מסוים מדובר על תסמונת טבעית, מה גם שהיא קשורה לנסיבות המיוחדות של הליכי הגירושין ולהשפעה שלהם גם על הילדים וגם על ההורים.
קודם כל, בשביל להתמודד נכון עם ניכור הורי צריך להבין במה בדיוק מדובר ולמה זה נוצר. לפי הספרות, תסמונת הניכור ההורי נוצרת כאשר אחד ההורים מסית את הילד נגד ההורה השני. במקרים כאלה, ההורה שנגדו מסיתים הופך להיות ההורה המנוכר וההורה שמסית מוגדר בתור ההורה המנכר. עם זאת, כדאי גם לדעת שיש נסיבות שבהן תסמונת הניכור ההורי מופיעה מתוך צרכים ודרישות של הילד ולא בגלל השפעות של הורה מסוים נגד הורה אחר.

טיפים להתמודדות נכונה

על רקע האמור לעיל אפשר להבין טוב יותר מהי תסמונת הניכור ההורי וכיצד היא באה לידי ביטוי בתהליכי גירושין. בתוך כך, כאן המקום להזכיר שוב את ההשפעה של תהליכי גירושין על הילדים ואת האופן שבו תהליך כזה מערער את תחושת הביטחון והיציבות שלהם. לכן חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע תוך כדי הליך הגירושין ולערב לא רק עורכי דין ומגשרים אלא גם פסיכולוגים, מורים ואנשי חינוך.
מכאן והלאה, יש אחריות מסוימת להורים שרוצים להתמודד תסמונת הניכור ההורי ולמנוע אותה. הנה כמה טיפים להתמודדות נכונה:
א. פיקוח ואכיפה של גורמים מקצועיים – התערבות ישירה יכולה למנוע בפועל את הניכור. אם משלבים אלמנטים של פיקוח ואכיפה של גורמים מקצועיים, מקטינים את הסיכוי לכך שההורה המנכר ישטוף את מוחו של הילד נגד ההורה המנוכר. למרות שלא תמיד קל להכניס את האלמנטים של פיקוח ואכיפה מצד אנשי מקצוע אל תוך הליך הגירושין, זו בהחלט דרך התמודדות ששווה לשקול אותה.
ב. החלפת משמורת – במקרים קיצוניים של תסמונת הניכור ההורי ניתן לשקול החלפת משמורת. מבחינה משפטית, המשמורת על הילדים קובעת איפה הם יהיו ומה יהיו סידורי הלינה שלהם. אם סידורי לינה מסוימים גורמים לכך שאחד ההורים יסית את הילדים נגד ההורה המנוכר בלי שתהיה הצדקה לכך, ייתכן ובית המשפט יחליט להתערב ולהורות על החלפת משמורת.
ג. מצבו הנפשי של הילד – אי אפשר להתעלם לגמרי מההשפעה של מצבו הנפשי של הילד, יחסי האובייקט שלו, התפקיד במשפחה וכמובן הצרכים ההתפתחותיים והאישיותיים כאשר מתמודדים עם תסמונת הניכור ההורי. במידה ורוצים לגעת בבסיס של התופעה ולמנוע גם מהילד את עוגמת הנפש, צריך לשים לב למצבו הנפשי ולשקול טיפול פסיכולוגי והתערבות מקצועית.

האם כל ההורים עלולים לסבול מהתסמונת? 

החדשות הטובות הן שתהליך גירושין שמבוסס על תקשורת פתוחה בין ההורים וביניהם לבין הילדים יכול לחסוך את עוגמת הנפש של תסמונת הניכור ההורי. כאשר הילדים מבינים מה מצופה מהם וגם ההורים מקבלים סבלנות ואמפתיה אחד כלפי השני, יש סיכוי גבוה יותר שהתהליך כולו יסתיים בהצלחה.
בכל מקרה, חשוב לדעת שהתסמונת של ניכור הורי נפוצה ושהיא לא מעידה על בעיה בהתנהגות של ההורה – אלא על נסיבות מיוחדות שאותן צריך לבחון בכל מקרה לגופו.
 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת