מהי אפוטרופסות חוקית?

היכרות עם המאפיינים של מוסד האפוטרופסות יכולה לסייע למי שרוצה למנוע מצב שבו אנשים שאינם מסוגלים לנהל את העניינים שלהם יישארו ללא הגנה. במאמר הבא נרחיב על כך, נסביר על הבדלים בין אפוטרופסות ונבין מתי זה חוקי
אפוטרופסות היא מושג רחב שמתייחס לשורה ארוכה של סיטואציות משפטיות. עם זאת, בפועל מדובר על מוסד ציבורי מקובל שתפקידו להגדיר איזה אדם או תאגיד יהיו ממונים ואחראיים על אדם אחר. כמו כן, מוסד אפוטרופסות נועד על פי החוק לתת מענה לסיטואציה שבה אנשים הוגדרו על ידי בית המשפט כמי שאינם מסוגלים לדאוג לעניינם.
המטרה של אפוטרופסות היא למנוע מצב שבו אותם אנשים שאינם מסוגלים על פי הגדרת החוק לדאוג לעניינים שלהם, גם יישארו ללא הגנה. זה כולל בראש ובראשונה ילדים ותינוקות מתחת לגיל מסוים, קשישים וגם גברים ונשים בעלי לקות נפשית, קוגניטיבית, התנהגותית וכן הלאה. מצד שני, זו גם בדיוק הסיבה לכך שקיימות הגדרות שונות למושג אפוטרופסות.

כך יודעים אם מדובר על אפוטרופסות חוקית

אפוטרופסות יכולה להיות מוגבלת או לתחום מסוים שבו אדם זקוק לעזרה, או לתקופת זמן מוגבלת. לאחר מכן, צריך לבדוק האם מדובר על אפוטרופסות לגוף, לרכוש, לעניין מסוים או על אפוטרופסות כללית שתקפה גם לגוף וגם לרכוש. כמו כן, יש מקרים שבהם בית המשפט מעניק אפוטרופסות זמנית וגם מצבים שבהם ממנים אפוטרופסות לדין כדי לייצג אדם מול בית המשפט.
השאלה המתבקשת היא מתי אכן חוקי להגדיר את מוסד האפוטרופסות ובאיזה אופן אפשר לוודא את זה. על מנת לענות על השאלה הזו צריך לשים לב למאפיינים הבאים:
א. שיטת המינוי — המינוי של אדם או מוסד כאחראי על ענייניו של אדם אחר חייב להתבצע על ידי בית המשפט ובאישורו. בכל מקרה אחר, סביר להניח שהמינוי לא יהיה חוקי ושגם לא ניתן יהיה להשתמש בו על מנת לבצע את הייצוג לעיל. בישראל למשל, בית המשפט לענייני משפחה הוא זה שממנה אפוטרופסות שתפקידו לקבל החלטות במקום אדם אחר.
ב. כשירות משפטית — הטעות הנפוצה קובעת שדי למנות אפוטרופוס על מנת לקבוע שאדם מסוים אינו כשיר מבחינה משפטית. האמת כמובן שונה, כי אפוטרופסות בפני עצמה לא קובעת שאדם לא יכול לעמוד לדין. למעשה, כשירות משפטית של אדם נפסלת אך ורק עם הכרזתו כפסול דין וללא שום קשר לניסיון למנות עבורו אפוטרופוס כזה או אחר.
ג. ייפוי כוח — מבחינה טכנית, אפוטרופסות הופכת להיות חוקית כאשר היא מגובה בייפוי כוח. תפקיד ייפוי הכוח הוא לאפשר לאותו אדם שממונה בתור אפוטרופוס לייצג את החסוי מול מוסדות המדינה, בבית המשפט או במקרים אחרים. כמו כן, ייפוי הכוח עצמו הופך להיות חוקי וקביל רק אם חותמים עליו בעלי מקצוע שמזהים את הצדדים: בהם רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי, אחות או עורך דין.

החשיבות של אפוטרופוס חוקי

הנושא של חוקיות מורכב מאוד כי הוא קובע באיזה תנאים ומתי יכול אדם או מוסד לייצג אנשים אחרים. גם אם יוצאים מתוך נקודת הנחה שלמוסד עצמו יש המון יתרונות, חשוב להבין את האופן שבו אפשר וניתן להשתמש בהם.
לסיכום, בדיקה מוקדמת של חוקיות ייפוי הכוח, של הכשירות המשפטית ושל שיטת המינוי היא חובה ולא פריבילגיה. אם רוצים שהמינוי יהיה חוקי ושאותו אפוטרופוס גם יקבל את הרשות לייצג את החסוי מול רשויות המדינה, חשוב לעבור את התהליך בנוכחות אנשי מקצוע ועורכי דין שמתמחים בכך.

 from vered-levi.tumblr– Feed 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיני משפחה נפוצים בתל אביב

הסכם משמורת משותפת אצל מגשר גירושין

ניכור הורי - כל מה שחשוב לדעת